Hondenziekten

We geven op deze pagina een korte beschrijving van de drie meest voorkomende buitenlandse ziekten; Leishmaniose, Ehrlichiose en Hartworm (Filariose). U kunt op de 'Meer info...' links klikken voor uitgebreide informatie.

Leishmaniose

Leishmaniose is een parasitaire ziekte die wordt overgebracht door met Leishmaniose besmette zandvliegen en komt vooral voor in mediterrane landen, maar ook al in bijv. Frankrijk.
AAI-honden uit de risicogebieden worden hierop getest, maar deze test geeft geen 100% zekerheid. De hond kan de ziekte tot 7 jaar ongemerkt met zich meedragen. De eerste symptomen zijn vaak vaag (stram lopen, kale plekjes, bultjes), maar moeten voor eigenaren van een mediterrane hond extra reden zijn voor oplettendheid. De kans op besmetting met de Leishmaniaparasiet is te verkleinen door bij uw hond een zgn. Scaliborhalsband te gebruiken.

Er is nu ook een vaccin van Virbac tegen Leishmaniose verkrijgbaar. Als uw hond voor het eerst tegen Leishmaniose wordt gevaccineerd, krijgt hij 3 injecties met een interval van 3 weken. Daarna is jaarlijks 1 vaccinatie voldoende.

Leishmaniose is niet van hond tot hond overdraagbaar. Nederlandse dierenartsen hebben weinig ervaring met Leishmaniose. Neem bij twijfel over diagnose of behandeling altijd contact op met AAI. Behandeling is mogelijk maar de hond zal in de meeste gevallen nooit helemaal van de parasiet afkomen.

Ehrlichiose

Ehrlichiose is een bacteriële ziekte die vooral in mediterrane landen voorkomt en door teken wordt overgebracht. Ehrlichiose is niet besmettelijk van hond tot hond.  Ehrlichiose wordt niet vaak gezien bij AAI-honden maar valt niet helemaal uit te sluiten.

Eerste symptomen zijn vaak vaag (koorts, lusteloos, gezwollen lymfeklieren), maar moeten voor eigenaren van een mediterrane hond extra reden zijn voor oplettendheid. De ziekte kent een acute en een chronische fase. Een hond kan de ziekte lange tijd ongemerkt met zich meedragen. Informeer uw dierenarts als uw hond uit het buitenland komt of als u daar met de hond op vakantie bent geweest. Voorkom tekenziekten door bijvoorbeeld een Scaliborhalsband bij uw hond te gebruiken.

Hartworm

Mediterrane honden zijn soms geïnfecteerd met hartwormen, overgebracht door muskieten. AAI-honden uit de risicogebieden worden vooraf getest en daarna preventief behandeld tot de aankomst in Nederland. Hartworm is niet besmettelijk van hond tot hond. Diagnose vindt plaats door bloedonderzoek en eventueel röntgenfoto's, echografie of ECG. Behandeling kan bestaan uit ontwormingsmiddelen, injecties of operatie, afhankelijk van de ernst.

Zorg voor goede wormenbestrijding, vooral als u naar het zuiden op vakantie gaat.