Wat kunt u doen tijdens uw vakantie?

Datum : 10-07-2019

Laat zwerfdieren niet in de kou staan!
Als u op vakantie gaat naar één van de zuidelijke landen zoals Griekenland, Italië, Spanje en Turkije is de kans groot dat u geconfronteerd wordt met dierenleed. Regelmatig ontvangen wij bij AAI noodkreten van toeristen die een hond of kat hebben gevonden en het dier willen helpen. Graag willen wij u wat informatie en tips geven om goed voorbereid op vakantie te gaan!

Allereerst: er is geen reden om zwerfdieren als ‘minder’ te behandelen alleen maar omdat ze zwerfdieren zijn; ze zijn uiteindelijk direct of indirect door de mens zwerver geworden. Dus jaag ze niet weg, ze zijn over het algemeen niet gevaarlijk. Probeer hulp te bieden voor zover de situatie dat toelaat.

Het beste is om al voordat u op vakantie gaat, of als u er net bent, een betrouwbare organisatie/asiel te vinden waar u een noodlijdend dier heen kan brengen. De meeste organisaties hebben tegenwoordig een website (vaak ook Engelstalig), en via Google kunt u mogelijk aan nuttige adressen en telefoonnummers komen die u mee kunt nemen naar uw vakantieadres (steekwoorden kunnen bijvoorbeeld zijn ‘stray animals’, animal protection’, ‘stray dogs’, ‘animal shelter’ en de naam van uw vakantieplaats of -land). Als het een organisatie is die ook wel eens dieren in Nederland plaatst (via bijvoorbeeld een stichting als AAI.) zijn ze vaak enorm geholpen als u bereid bent om op uw naam een dier mee terug naar Nederland te nemen, waarna het op de luchthaven wordt overgedragen aan de stichting waar ze mee samenwerken. U kunt ook het e-mailadres van AAI meenemen (info@stichtingaai.nl), zodat u ons om advies kan vragen als u ter plekke met een noodlijdend dier zit.

Tijdens uw vakantie kan het gebeuren dat u een zwerfhond of -kat in nood tegenkomt. Hieronder staan een aantal tips die u kunt gebruiken om te helpen. Als u er zelf niet in slaagt om een betrouwbare dierenhulporganisatie te vinden, vraag dan aan bijvoorbeeld plaatselijke dierenartsen naar een lokale organisatie die zich op een ‘no kill’ -basis inzet voor de zwerfdieren, en ondersteun zo’n organisatie met een donatie. Zo kunnen zij zich blijven inzetten voor de noodlijdende dieren. Ook is het voor deze medewerkers (meestal vrijwilligers die e.e.a. zelf bekostigen) een belangrijke aanmoediging om door te gaan als ze merken dat hun initiatief wordt ondersteund door anderen. Ze worden namelijk (ondanks het belangrijke werk wat ze doen) vaak tegengewerkt door de locale bevolking en/of overheid.

Ga niet naar de politie met het dier! De kans is groot dat de politie de dieren zelf doodt of naar een dodingsstation brengt. Laat het personeel van uw hotel of appartement waar u verblijft weten dat u het niet erg vindt dat er honden en/of katten rondlopen. Wanneer gasten gaan klagen over de zwerfdieren worden er zeer dieronvriendelijke maatregelen door het personeel getroffen! Andersom, als u er achter komt dat personeel dieren vergiftigt, verjaagt of anderszins wreed behandelt, laat u dan merken dat u dit niet op prijs stelt en dreig dat u anders volgend jaar niet meer terugkomt op dit adres (dat is een argument waar de hotelhouders nogal eens gevoelig voor zijn!).

U kunt er voor zorgen dat er water en eten is zolang de dieren in de buurt zijn. Dat kunt u ergens op een beschutte plek neerzetten zodat het dier het in ieder geval een tijdje wat makkelijker heeft; dat is beter dan niets. Voer de dieren niet op uw terras en plaats het voer niet te dicht bij huizen of horecagelegenheden in verband met mogelijke overlast.
Als u zwerfdieren eten en drinken geeft, kunt u zelf zorgen voor een soort doorgeefdienst. U kunt met een volgende toerist regelen dat deze het voeren overneemt en vragen of diegene (als hij weer weggaat) een nieuwe "voederaar" wil zoeken.

Als er gelegenheid voor is, kunt u proberen aan de plaatselijke bevolking op constructieve wijze te laten merken hoe ze met de dieren zouden moeten omgaan (pas hierbij op de mensen niet te beledigen, kritiek op hun handelswijze kan gevoelig liggen!). En natuurlijk: geef zelf het goede voorbeeld en laat zien dat u zwerfdieren respecteert.

Als u een ziek of gewond dier tegenkomt ga er dan mee naar een dierenarts. Er is meestal niemand anders die het zal doen en het is waarschijnlijk de enige overlevingskans voor het dier.

Belangrijk om te weten: de beste oplossing voor het zwerfdierenprobleem op de lange termijn is het vangen, onvruchtbaar maken en terugplaatsen van de dieren (het Neuter and Return -principe). Niet alleen voor de zwerfdieren, maar ook de dieren die wel een eigenaar hebben aangezien deze gehouden honden voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de aanwas van straatdieren.

Het onvruchtbaar maken van zwerfdieren is de verantwoordelijkheid van de overheid van het betreffende land, maar helaas gebeurt dit nog maar weinig en geeft men vaker de voorkeur aan goedkopere en minder diervriendelijke ‘oplossingen’ zoals het doden van de dieren. Dat is bijzonder wreed en geen duurzame oplossing, want het probleem steekt daarna al snel weer de kop op. Als men zwerfdieren uit een buurt wegvangt en doodt, wordt die plek al snel weer ingenomen door nieuwe zwerfdieren. Als de dieren gesteriliseerd/gecastreerd worden en weer worden teruggezet in hun vaste buurt, zullen zij geen nieuwe (en vruchtbare!) andere dieren toestaan in hun territorium.

Wanneer er een aantal gesteriliseerde dieren in een buurt woont die geen overlast veroorzaakt (door bijvoorbeeld steeds nesten met jongen te werpen) worden ze vaak wel getolereerd door de buurtbewoners en krijgen soms zelfs enige verzorging.

Een goede en diervriendelijke vakantie toegewenst!