Napels

Sara is onze contactpersoon voor de zwerfhonden uit de omgeving van Napels. De situatie voor de honden in het hele zuiden van Italië is ronduit slecht. Honden zitten aan kettingen op het erf of in de tuin, of ze kunnen gewoon in en uit lopen met alle gevolgen van dien. Ze worden zwanger en de pupjes worden dan vaak gedumpt of dood gemaakt.
Steriliseren en castreren gebeurt niet of nauwelijks. Ook worden honden aangereden en aan hun lot over gelaten, de eigenaar neemt dan gewoon een nieuwe.

Van een zwerfhond meer of minder kijkt niemand in de omgeving meer op, ze behoren gewoon tot het straatmeubilair.
Sara trekt zich het lot van deze honden wel aan en redt gevonden pupjes, aangereden honden, of springt bij met raad en daad voor de enkeling die ook een hondje gevonden heeft maar eigenlijk niet zo goed weet wat te doen.
Sara doet dit bijna helemaal alleen, ze heeft geen groot netwerk, eigenlijk is het een handjevol mensen waar ze meestal op terug kan vallen en soms moet ze met lede ogen aanzien dat ze niks kan doen.

Niet veel dierenartsen in de omgeving zijn capabel maar Sara heeft er toch eentje gevonden die ook de zwerfhonden een warm hart toedraagt.

Een goede bekende van Sara heeft een pension dat gerund wordt door vrijwilligers.
Daar kan Sara af en toe een hond heenbrengen, wel tegen betaling, want daar worden ook onkosten gemaakt. Maar soms zitten ook zij vol.

Andere mensen die haar helpen zijn 2 zussen ‘the sisters’ die zelf niet veel meer hebben dan het huis van hun ouders waar ze in wonen. Deze lieve mensen stellen hun huis en hart open voor honden die zorg nodig hebben. Vele honden van AAI zijn door hun goede zorgen op weg geholpen en hebben nu een gelukkig leven in Nederland.

Ook kan ze terugvallen op een hondenliefhebber die zelf helaas niet kan opvangen maar wel een auto kan lenen als er een hond in nood is waarvoor een auto nodig is.

Sara’s moeder sponsort vaak het voer en sommige medische kosten, maar voor het grootste deel is Sara afhankelijk van donaties en giften.

Er zijn ‘asiels’ in het zuiden van Italië. Helaas gaan daar alleen maar honden naar binnen en komen er nooit meer uit. In die asiels krijgen ze niet de zorg die nodig is en verpieteren de honden. Deze situatie wordt in stand gehouden door de autoriteiten die deze ‘asiels’ maandelijks geld geven voor elke hond die daar binnen zit, dus een hond minder betekent minder inkomsten.

Daarom is het voor de honden in het zuiden van Italië belangrijk dat er mensen zijn als Sara. Niet elke hond kan gered worden helaas maar wij zijn blij dat we het leven van een groot aantal honden hebben kunnen redden door samen met Sara een goed tehuis voor ze te vinden.

Kettinghond in Napels.

Buitenhond