Onderzoek vuurwerk door Gedragskliniek dieren

Datum : 17-11-2023

Gedragskliniek voor Dieren start onderzoek rond vuurwerk en huisdieren.

De Gedragskliniek voor Dieren van de Universiteit Utrecht wil de invloed van vuurwerk op honden, katten en hun eigenaren beter in kaart brengen. Ook willen de onderzoekers in beeld brengen welke maatregelen genomen worden door baasjes zelf, om schadelijke effecten van vuurwerk voor huisdieren te verminderen of voorkomen, en hoe effectief deze zijn. Daarom zijn ze op zoek naar deelnemers voor het onderzoek. Vuurwerk houdt niet alleen veel eigenaren van honden en katten bezig. Het is ook een onderwerp dat leeft binnen de maatschappij. Er zijn veel mensen die plezier beleven aan het afsteken van of kijken naar vuurwerk. Aan de andere kant zijn er mensen en dieren die negatieve gevolgen ervaren. In de Gedragskliniek voor Dieren komen veel hulpvragen binnen die met vuurwerk te maken hebben. Helaas gaat het niet alleen om huisdieren die alleen rond de jaarwisseling schrikken van een vuurpijl of de knal van een rotje. Veel dieren blijven bang voor harde geluiden of moeten maandenlang herstellen. Er zijn zelfs dieren die helemaal niet meer naar buiten willen, wat zeker voor honden erg problematisch is. Met een nieuwe, grootschalige enquête willen de onderzoekers beter zicht krijgen op de omvang van de problematiek en de effectiviteit van middelen die de gevolgen van vuurwerk tegengaan of voorkomen.

Ben je 18 jaar of ouder en zorg je voor een hond en/of kat, voor minimaal de helft van de zorgtijd voor dat dier? Dan kun je tot 30 november 2023 deelnemen aan het onderzoek. Het maakt niet uit of het dier wel of niet op vuurwerk reageert. Deelname is in de Nederlandse taal en geheel vrijwillig. De enquête is uitgezet en wordt verwerkt door het team van de Gedragskliniek voor Dieren. Onderzoekers zullen de gegevens anoniem verwerken.

Via onderstaande link kunt u zich aanmelden voor deelname.