Chios

Kivotos Animal Welfare is een geregistreerde dierenopvang op het Griekse eiland Chios.

Zie de website info@friendsofkivotos.org   De vrijwilligers Ploumi en Fanny vangen zwerfdieren op, steriliseren, vaccineren en behandelen de dieren en zoeken baasje ter plekke. Hun doel is om het lijden van de dieren op het eiland te beeindigen. Ook geven zij voorlichting aan de bevolking om de vaak slechte omstandigheden van de dieren te verbeteren. Er zitten maximaal 50 honden en enkele katten. De opvang zal op korte termijn verbeterd moeten worden. Zo zullen de hokken een overkapping moet krijgen tegen de zon en willen de dierenbeschermers drinkgoten maken.

Update december 2023

In de afgelopen periode was het voor Ploumi en Fanny elke keer wanneer zij bij de shelter aankwamen weer een verrassing, welke honden los rond holden. Sommige honden zijn echte Houdini’s en zien kans om door elk kiertje of gaatje uit elk hok en elke omheining te ontsnappen. Fanny heeft daarom voor eigen rekening 2 man ingehuurd om 1 hok ‘ontsnappings-proof’ te laten maken. De honden waarvan we weten dat ze graag aan de wandel gaan, worden hier nu in geplaatst. Dit was een grote kostenpost ( 900 euro) waardoor zij pas op de plaats moet maken met het sponsoren van andere werkzaamheden.   Tot eind oktober was er op het eiland een verbod op het gebruik van gereedschap dat vonken kan maken in verband met de kans op brand. Daardoor mochten er geen betonnen vloertjes gemaakt worden om de hondenhuisjes op te plaatsen. We gaan dus helaas weer een winter in zonder noemenswaardige beschutting. Tot op heden is het nog heel aardig weer gelukkig. Omdat de aluminium hondenhuisjes in de zomer net ovens zijn, en de zonnen doeken boven de hokken kapot waaien en dan door de honden uit verveling aan flarden gescheurd worden, is er behoefte aan andere oplossingen. We gaan nu een project plannetje maken om de hokken deels te overkappen, zodat de honden een plekje hebben waar ze beschermd zijn tegen zon en regen. Ook willen we graag de losse drink emmers en pannen gaan vervangen voor permanent bevestigde drinkgoten. Nu worden de drinkbakken geregeld omgegooid of gaan de honden erin zitten waardoor ze soms een dag zonder water zitten. We willen proberen om hiervoor financiering te krijgen en dit dan liefst nog deze winter, indien mogelijk, zelf te gaan bouwen of te laten maken.   Vanaf 10 Januari komt Sabina Jousma voor een tijdje in het huis bij de shelter wonen. Daar zijn we zo enorm blij mee! We hopen dat de dieren van haar aandacht en zorg gaan genieten en ervan opknappen! Het wordt voor ons allemaal een nieuwe ervaring waarin we dag bij dag uit gaan vinden wat er mogelijk en nodig is en hoe we dit zo goed mogelijk kunnen gaan doen.

Update januari 2024 Sinds december is er ook een hele grote vooruitgang geboekt doordat Stammatis het dagelijkse werk op de shelter heeft overgenomen. Zijn voorganger kwam 1 x per dag om de dieren eten, drinken en medicatie te geven maar Stammatis heeft al wonderen verricht door op te ruimen, schoon te maken, zaken te organiseren en dingen op te knappen. Het aanzicht van de shelter is stukken beter en schoner.   Op dit moment zijn er 28 honden en 2 katten in de shelter. Het verheugende nieuws is dat er op dit moment geen puppies zijn en ook dat het aantal honden in de shelter behoorlijk verminderd is door adopties! Van de honden zijn er 10 gezond en klaar voor adoptie, 10 hebben gezondheidsproblemen en 8 honden zijn behoorlijk angstig.  Van de katten is er 1 angstig en 1 heeft er katten aids. We hopen met de komst van Sabina vorderingen te kunnen maken met de angstige dieren.

Castratie programma: In de vorige update stonden we voor de tweede ronde van de verkiezingen op zondag 15 oktober. De toenmalige loco burgemeester Sideris Domatas is helaas niet herkozen, Vervolgens belandden wij in een bestuurlijk vacuum waarin de ‘oude‘ partijen niets meer deden en de nieuwe ook niet. Inmiddels is er een nieuwe locoburgemeester, belast met o.a. dierenwelzijn aangesteld. Hij heet George Christakis  en zal in gesprek gaan met Kivotos. Ondertussen had de Griekse dierenarts Dr. Trakas met wie we via de Engelse Stichting Greek Cats in contact gekomen zijn, contact gehad met Ploumi om in november 2023 te komen castreren. Zij heeft hem gezegd contact op te nemen met Sideris Domatas omdat de gemeente hiervoor officieel toestemming moet verlenen. Bij navraag door Ploumi, bleek hij dat niet gedaan te hebben, maar heeft hij contact gezocht met een bekende van hem van de andere dieren organisatie op Chios. Klaarblijkelijk heeft hij met hen de laatste week van december een castratie actie van 10 dagen uitgevoerd. Het positieve aan dit merkwaardige verhaal is dat er in ieder geval gecastreerd is. Ook is er contact geweest tussen Zoi, de Griekse vertegenwoordigster van Vets in Action en Ploumi.

Op dit moment is de gang van zaken zo, dat we af moeten wachten tot George Christakis contact opneemt met Ploumi en hij kenbaar maakt wat zijn visie is en wat er wel en niet mag en kan gaan gebeuren. Onder Sideris Domatas werd 90 procent van de kosten voor vaccinaties , bloed testen en medicatie tegen wormen voor de dieren van de shelter, bekostigd door de gemeente. Hoe dat nu zal zijn is onbekend. Alle bekostiging wordt gedragen door Ploumi zelf en uit de donaties aan Kivotos. Voor castratie acties is de medewerking van de gemeente nodig. We hopen vurig op witte rook, zowel voor financiële steun voor de zwerfdieren als voor castratie acties.

Bekendheid:

Naast de Facebook pagina van Kivotos zelf:  H Kivotos tou Thodori -Chios Animal Rescue Shelter- die in het Grieks is, zijn we begonnen met de Facebook pagina: Friends of Kivotos Chios. Alle hulp bij de promotie van deze Facebook pagina is heel welkom! Langzaam aan melden zich wat abonnees op het You Tube kanaal: Kivotos Animal Shelter Chios. Inmiddels hebben we ook een domeinnaam voor de nieuwe website gekocht: www.friendsofkivotos.org en zijn we hard bezig om de website te maken en de dieren erop te zetten. We hopen de eerste versie ( nog niet af!!) deze week open te zetten. De komende tijd wordt er dus veel energie gestopt in het opzetten van deze social media kanalen. We hopen dat jullie er naar willen kijken, met in je achterhoofd dat het nog ‘ werk in uitvoering’ is.   Mochten jullie ideeën, mogelijkheden, kansen of adviezen hebben, dan houden we ons aanbevolen. Mogen we nog een keertje zeggen dat we zo ontzettend blij zijn met jullie aanmoediging, hulp en ondersteuning?!

Hartelijke groet, ook namens Ploumi, Fanny en Nikos en Brendon