Grote bosbrand bij asiel Göcek update

Datum : 16-07-2019

Het laatste nieuws is, dat de brand onder controle is. Zondag is begonnen met het schoonmaken van het asiel en zijn de eerste honden teruggehaald. Gisteren zijn alle honden uit het voetbalstadion en de pensions opgehaald. Vandaag en morgen komen de laatste honden terug. Het is een enorme operatie geweest waaraan heel mensen hebben meegewerkt maar ook de nodige kosten heeft veroorzaakt. U kunt nog steeds een bijdrage storten. Dak kan ook via de bankrekening van stichting AAI onder vermelding van Göcek bosbrand: ML08INGB0007276816.

Hartelijk dank namens de mensen in Göcek.

Vuurzee bij het asiel in Göcek.

In het bos rondom het asiel in Göcek heeft een enorme bosbrand gewoed, die een groot deel van de omgeving heeft weggevaagd.
In namiddag van woensdag 10 juli brandde het hevig in de omgeving en de vuurzee naderde het asiel in de bergen met grote snelheid. De toegangsweg naar het asiel werd afgesloten door de autoriteiten. Het asiel met 250 honden moest worden ontruimd. Een oproep op sociale media werd uitgezet om hulp.

Tientallen mensen uit de omgeving kwamen ondanks het naderende vuur naar het asiel. Dankzij een groot improvisatievermogen, snel denkwerk, vasthoudendheid en adrenaline was het mogelijk de honden te evacueren in auto’s, busjes en vrachtwagens binnen 2,5 uur.
De honden werden ondergebracht op een groot aantal plaatsen verspreid over de omgeving: voetbalstadion, dierenklinieken, hondenpensions, andere asielen en privé huizen. Heel veel mensen hebben met grote inzet uren en dagen gewerkt om de honden te beschermen en te verzorgen.

Helaas is een groot deel van het omringende bos geheel afgebrand waarbij ook veel in het wild levende dieren zijn omgekomen.
Het lijkt er nu op, dat het asiel gered kan worden omdat de autoriteiten de situatie onder controle lijken te hebben in een gebied van 20 x 7 km. Maar de honden mogen niet terug voordat de situatie volstrekt veilig is.
Deze gigantische operatie kost ook veel geld en uw hulp is hard nodig. Doneert u alstublieft zodat de honden veilig kunnen blijven.

www.gocekanimalrescue.com/donate

Kijk ook voor foto's op:

www.gocekanimalrescue.com/blog/

of plak deze links in uw browser